Västeråsdesignern Jonas Hedström ska ge VSK framgång med hjälp av kläder och gurkfrön.
Jonas Hedström är inte bara VSK-supporter, han är även modedesigner utbildad inom både skrädderi i Uddevalla och modedesign på Textilhögskolan i Borås. Nu har han bestämt sig för att, tillsammans med några kompisar och supportrar, starta ett nytt klädmärke som ett sätt att stötta Sportklubben.
– Jag har tänkt på det här i flera år, men det var väl ungefär för ett år sen som jag började göra lite skisser. Tanken är att det ska bli snygga och diskreta kläder av hög kvalitet som man ska kunna ha både på jobbet och på läktaren, säger Jonas Hedström.
De tre första plaggen är redan på väg från fabriken i Portugal och Jonas hoppas att försäljningen ska komma igång redan innan hemmamatchen mot ÖSK på söndag.
– Tidigare har jag gjort kläder som ingen frågat efter. Jag tänkte att det vore kul att göra motsatsen. Det här är kläder som vi på läktaren har pratat om länge och jag vet att det finns ett stort intresse, säger Jonas Hedström.
Namnet på klädmärket är hämtat från den plats där Västerås Sportklubb bildades 29 januari 1904, Blåsbogården.
– Det är ett namn med anor och ser snyggt ut. Märket ska vara ett uttryck för staden, men det får inte bli för övertydligt. Jag vill att det ska vara lite diskret. Man ska kunna gå rakt in på krogen efter en match och vara snygg, säger Jonas Hedström.
Blåsbogården kommer på alla sätt att prioritera kvalitet före kvantitet. Jonas Hedström säger att han vill göra ”merch som inte är merch”. Han väljer kvalitetsmaterial och riktig brodyr.
Jonas Hedström börjar verksamheten i liten skala men hoppas kunna skala upp stegvis och på sikt är förhoppningen att även ta över produktionen av de officiella VSK-kläderna och matchtröjorna.
-Försäsongströjorna kanske vi skulle kunna göra redan nästa säsong. Det vore kul, men då måste klubben våga sticka ut lite mer, säger Jonas Hedström.
Utöver kläder kommer Blåsbogården även att sälja lyckogurkfrön, direkta avskommor från Bohnsacks originalfrön från 1728. Enligt folksägnen, eller åtminstone Blåsbogårdens marknadsföring, ska fröna ha planterats vid starten av de säsonger som föregicks av att VSK gick upp i Allsvenskan. Om tillräckligt många planterar Blåsbogårdens gurkfrön kommer det bringa lycka till Sportklubben.
– Vi vill att så många som möjligt genomför den här ritualen och tar den på allvar. Är man seriös så gräver man också ner något grönvitt tillsammans med fröna. Det ger extra mycket lycka för VSK, säger Jonas Hedström.
Anno 1904 kommer självklart att återkomma med mer information om hur du gör för att köpa kläder och gurkfrön från Blåsbogården. Redan idag kan du följa Blåsbogården på Instagram.
DU HAR VÄL INTE MISSAT
I fråga om stabilitet kan insatsen sammanfattas som säsongens främsta.
Seger över Vetlanda men vissa försvarsproblem består
Årets Annospelare: Marcus Linday