På måndag väntar hemmapremiär när Örgryte IS kommer på besök. Med en seger i ryggen mot Brage så väntar vi oss alla att vi kommer slå förra årets premiärsiffra på 1647 personer.
Men vad är rimligt att förvänta oss på måndag?
Historiska siffror
2015: Umeå FC hemma i andra omgången: 567 åskådare
Tidernas bottenanpp. Förlust med hela 4-0 i premiären mot Motala (som senare åkte ur norrettan) och VSK ställde sannolikt upp med den sämsta startelvan sen 90-talet. Här var det inte många som trodde på en framtid för VSK…
2016: Nyköpings BIS hemma i andra omgången: 4562 åskådare
En nästan surrealistisk hemmasiffra med tanke på tidigare års publiksiffror. Seger i premiären borta mot Team TG inför över 100 VSK-supportrar, VSK Swish var som hetast och Johan Mjällby var coach. Det var här det ”vände” för VSK.
2017: Assyriska hemma i första omgången: 5627 åskådare.
En fantastisk publiksiffra och bland de absolut högsta som Iver Arena har haft.
2018: Akropolis hemma i andra omgången: 5069 åskådare.
Året då VSK ”skulle” gå upp. Seger i premiären borta mot Skellefteå och kanske aningens ”fifflad” publiksiffra, men ändock väldigt mycket folk på Iver Arena.
2019: IK Brage hemma i andra omgången: 5383 åskådare
Första hemmamatchen i Superettan på 8 år och dessutom seger i premiären mot Brommapojkarna bäddade för en riktigt bra publiksiffra
2022: Östersunds FK i andra omgången: 1647 åskådare
Första hemmapremiären efter pandemin, förlust i premiären mot BP med 2-1, och ett lag som var ganska sågat. En genomusel publiksiffra som nog kan klassas som sämre givet förutsättningarna än 2015.
Konkurrenters publiksiffror
I premiären i år var det blandade publiksiffror. Det enda laget som riktigt imponerade var Helsingborgs IF som lockade över 8000 åskådare mot Öster. I övrigt var det mediokra publiksiffror rakt igenom där Brage, Jönköping och Örgryte lockade mellan 2-2500 åskådare. Inga katastrofer, men inte bra heller.
Kollar vi i vår egen stad ser vi att VIK Hockey lockade 3300 åskådare i sin premiär mot Östersund i årets hockeyallsvenska, och då pratar vi sålda biljetter, inte faktiska besökare, så den faktiska siffran var sannolikt en bit under 3000 åskådare.
Vad behöver VSK göra
Vi kan enkelt konstatera följande: Dom två första matcherna sätter ribban för resten av säsongen. I hemmapremiären möter vi Örgryte, i andra hemmamatchen möter vi Örebro SK. Skillnaden mellan succé och fiasko är hårfin. Med två fina publiksiffror så har vi en förutsättning att få ett bra intresse under året, självklart mycket baserat på resultat, men vi kan inte heller gömma oss bakom resultat, för resultat är aldrig något vi kan garantera eller tro på. Så vad ska VSK göra för att locka mycket folk?
Marknadsföring
Marknadsföringen är A&O, och nu menar vi inte bara att skapa ett facebookevenemang eller liknande, utan verkligen aktiv marknadsföring för riktiga pengar på sociala medier, kanske på vlt.se, upp med affischer på stan, på Erikslund och skicka information till samtliga klubbar i Västmanland. Detta borde ha skett redan för flera dagar sedan, och har VSK gjort allt som behövs här? Det känns tveksamt och vi hoppas (och har även hört att så är fallet) att VSK ska steppa upp där ju närmare matchen kommer. Men känslan är tyvärr att vi är lite sena
Vända sig till Supportergrupperingar
Kollar vi tillbaka till 2015-2016 när det började vända intressemässigt, så är det lätt att se att resultaten är en del, men att få med sig supportrarna är den stora vändningen. När supportrar börja komma till matcherna, när supportrar börja känna samhörighet och prata positivt om klubben i sociala medier, på arbetsplatser och med familj och vänner, då vänder det och det gör det snabbt! Här skulle vi vilja se ett tydligare driv från VSK att göra detta, att vara motorn att skapa en ”vi-känsla”.
Vad kan DU göra?
Din kraft är så mycket större än du tror. Prata positivt om VSK, skriv positivt om VSK på sociala medier, dela frekvent det klubben skriver inför matcherna för att dina vänner ska få känslan av FOMO (Fear Of Missing Out) om dom inte går på matcherna. Varför inte heller bara bjuda med någon vän som inte gått på länge? Vis av erfarenheten från 2015 är det så tydligt att varje enskild persons kraft är så enormt mycket större än vad vi nog tidigare trott.
Anno spekulerar
Vi tror på en klart högre publiksiffra än förra årets premiär, men vi tror samtidigt inte att vi kommer nå upp till de höjder vi såg 2016-2019. Vår gemensamma gissning är 3200 åskådare, och vi kan nog snabbt säga att en smärtgräns för vad som anses vara okej är 3000, så allt över det är okej, och under 3000 får anses vara underkänt, såvida inte vädret ställer till det rejält.
Men med din, VSK:s och dina vänners kraft kan vi nå en publiksiffra på bortåt 4000 också, men då måste ni se till att köpa biljetter redan idag, för ju fler som köper tidigt, ju fler kommer känna känslan av att köpa biljetter tidigt. För vi vill ju alla att det ska vara välfyllt Iver arena på måndag, där vi tillsammans sjunger fram grönvitt till andra raka segern!
DU HAR VÄL INTE MISSAT
I fråga om stabilitet kan insatsen sammanfattas som säsongens främsta.
Seger över Vetlanda men vissa försvarsproblem består
Årets Annospelare: Marcus Linday