Hemmapremiären är avklarad och det blev som vi alla vet en mållös historia som sannolikt VSK borde ha vunnit. Om just matchen har vi redan skrivit massor. Denna artikel handlar om evenemanget, både inför och under matchen.
Inför matchen
Flera av oss på Anno är statistiknördar. Vi har under flera år följt biljettförsäljning inför matcher rätt slaviskt och har därför skaffat oss en bra databas. Det vi tydligt kunde se inför hemmapremiären var att det gick trögt! Riktigt trögt. Det gick förvisso bättre än förra årets premiär mot Östersund, vilket naturligtvis var väntat, men det gick mycket långsammare än vad vi hade hoppats på. Bara dygnet innan avspark så lutade det snarare åt en publiksiffra åt 2000-2500 åskådare utifrån försäljningen.
Marknadsföringen från VSK var klart bättre i år. Det var inlägg på sociala medier, skyltar i rondeller, avtal med Västerås Tidning mm. Så ett klart lyft. Men det kan såklart göras mycket mer. Exempelvis är vi inte alls på platformen TikTok där de flesta unga hänger, och vi på Anno såg själva vilken extrem spridning några av våra inlägg fick, så här borde VSK starta konto och börja bli aktiva.
Vi tycker oss också ana att det är lätt att de redan frälsta är de som nås av inlägg, vi ser inte att VSK lägger några större pengar på marknadsföring på exempelvis Facebook.
Insläppen och biljetter
Den låga förköpsförsäljningen var en besvikelse, men också en signal till VSK: Det kommer inte bli jättemycket publik. Det tror vi smittade av sig på biljettförsäljningen vid arenan och insläppen. Det var helt enkelt inte förberett på ett sådant sätt som hade behövts. Många släpptes in en bra stund efter matchstart.
Försäljningen av biljetter vid ABB Arena var för långsam. Det tog lång tid för varje sällskap som gick fram och bokade biljetter. Så ska det inte behöva vara. Dessutom behövde barnbiljetter på sittplats hämtas just där och det skapade än längre köer. Det kanske vore bättre att ha yttersektionerna på sittplats (A och E) med fri sittning och det är där man ger ut alla barnbiljetter. Då kan man använda samma sätt att släppa in ungdomar som man gör på ståplats. Det skulle också gå att ha någon funktionär som går runt med färdigutskrivna biljetter och ett papper med QR-koden för Swish. Allt för att snabba på försäljningen. Som det var nu tog det cirka 20 minuter för att komma fram 20 meter i biljettkön. Vi kommer riskera att se samma problem mot Örebro och det behöver göra något.
Inne på arenan
På samma sätt som det var vid försäljningen av biljetter så hade sannolikt inte kiosker bemannats på ett sätt som behövdes för den anstormning av människor som ändå var. Det var samma sak på både sittplats och ståplats. Det är synd, för här har VSK mycket pengar att tjäna, de flesta på arenan är sannolikt villiga att köpa något, men inte att stå i kö och missa matchen. Vid stormatcher behövs sannolikt alternativ till den vanliga försäljningen. Mobila kiosker med mindre utbud, möjlighet att förköpa öl och hamburgare, eller varför inte en korvgubbe med lådan på magen?
Fyra saker att ta med sig
Med tanke på förutsättningarna gjorde VSK det mycket bra. Det var positiv stämning, och klagomålen upplevdes som få. VSK gjorde helt enkelt vad man kunde, men vi ser ändå ett gäng saker vi önskar att VSK och allmänheten tar till sig
Västeråspubliken
När det vankas premiär, derby mot Örebro eller annan toppmatch i serien, se till att köp biljetterna i förväg och var på plats vid arenan i god tid. Om det mot förmodan skulle vara mindre folk än väntat så har du tid att ta en öl och snacka med lite vänner i väntan på avspark. Att komma dit med 10-15 minuter kvar till avspark gör lite att du är med och skapar ”problemen”. Att hitta länken till förköp är enkel, VSK marknadsför det långt innan matchstart. Ta ert ansvar! Bilden nedan är 9 minuter innan avspark. Vid det läget var kön till att köpa biljett 15-20 minuter, och detta var kön till entrén.
Premiär
Det var premiär i många bemärkelser. Det blir mer folk, men också ett oinsmort maskineri. Många nya funktionärer, många är ringrostiga sedan hösten. Det kan bara bli bättre, och alla har möjlighet att lära sig till nästa match, en match som det sannolikt också väntas mycket publik till.
Förköpt dricka & öl
Hamburgerkön var riktigt lång. Öl-kön var ännu längre. Men att dela ut en hamburgare eller öl tar inte lång tid. Varför inte börja med förköpta ”vouchers” för öl och hamburgare som man kan köpa redan innan matchen börjar och sedan bara ge in den till dom i kassan. Vi måste kunna maximera försäljningen och få in så mycket pengar vi kan, men fönstret för den stora försäljningen är bara 15 minuter lång, så det måste gå undan.
Fri sittning på sektion A & E
För att korta ner tiden i biljettkön, och göra det lättare för familjer att sitta ihop, exempelvis om en person har säsongskort, men dennes vän / familj / barn inte har det, så är det kanske lättare att göra sektion A & E med fri sittning. Det gör att barnbiljetter lätt kan delas ut vid entrén, och att man enkelt bara kan säga ”fri sittning” vid biljettkassan så dom lätt trycker ut en biljett. Allt går snabbare och alla har en möjlighet att få se matchen när den börjar.
DU HAR VÄL INTE MISSAT
I fråga om stabilitet kan insatsen sammanfattas som säsongens främsta.
Seger över Vetlanda men vissa försvarsproblem består
Årets Annospelare: Marcus Linday