Publiksiffran på 1647 i gårdagens premiär är usel. Den är så dålig att det nästan är med lite skam jag ens skriver den. Men tyvärr var det väntat. Vi på Anno som med olika infallsvinklar följt försäljning av biljetter inför större matcher såsom premiärer och avgörande matcher, har sett mönstret ända sedan VSK började visa säsongskortsförsäljningen och slutsatsen är enkel:
Historiskt sett har VSK inte tjänat pengar på arrangemang, utan det har nog i bästa fall varit ett break even. Det har de senaste årens styrelse varit tydliga med på att man vill ändra när det finns möjlighet. Rimligt och logiskt. Men det kanske inte är i den änden VSK ska börja. Vi måste först få dit folk till arenan!
Men här har VSK tyvärr valt dåliga stragegier:
Höga priser
Vi gjorde en biljettjämförelse (dock haltande) för någon vecka sedan och där ser man att VSK ligger högt i pris. Inte högst men riktigt högt. Det är dyrt att se VSK Fotboll spela.
Men tar vi det ytterligare ett steg och går in på säsongskortspriserna så ser vi det ännu tydligare. VSK är jättedyra, inte bara jämfört med andra lag utan också utifrån värdet man får med ett säsongskort. På sittplats får man missa en hemmamatch för att det ska finnas ett värde i att köpa ett årskort. Är det rimligt på en arena som i bästa fall är halvfull? Tveksamt.
Det stora värdet i att få den relativt trogna publiken är ovärderligt! Om du köper ett säsongskort har du skrivit ett osynligt avtal mellan dig som supporter och klubben:
Vi hör ihop och jag kommer naturligtis alltid ta min cykel, bil eller tåg för att se mitt favoritlag spela. Oavsett väder, motstånd eller tabellplacering. Utöver det kommer jag alltid kunna berätta detta för mina vänner och bekanta med ett inslag av stolthet!
Säsongskortet ger ringar på vattnet. Större grundpublik, mer surr om grönvitt på stan, fler som spontant köper biljett på matchdagen, möjlighet till mer försäljning på arenan och så vidare.
Förutom det höga priset så kan vi lägga till en ytterst halvdan marknadsföring fram till några veckor innan säsongsstart så har vi ett kapitalt misslyckande av VSK vilket har lett till en väligt dålig försäljning av säsongskort. För handen på hjärtat, hur många kommer köpa lösbiljetter för 195:- mot Utsikten på söndag? Tyvärr inte många, och vi får därmed kanske en historiskt dålig publiksiffra.
Dålig marknadsföring av premiären
Bara dagar innan matchen fanns ingen information på klubbens hemsida om matchen. Hur kunde det gå så fel? Premiär inför publik för första gången på över 1000 dagar och inte ett ljud klubbens ”nav” som ändå hemsidan måste anses vara. Så här får det bara inte gå till!
Dags att agera VSK!
VSK behöver agera kortsiktigt och långsiktigt i publik och intressefrågan.
Kortsiktigt
Utsikten på söndag är svår att göra mycket åt. Men matchen efter det är mot Örebro SK, 1 maj klockan 13.00 på Iver Arena. Stormatch väntar och sannolikt även storpublik. Här finns det mycket VSK kan göra redan idag!
1: Lägg ut biljettförsäljningen redan nu!
2: Skapa en ”kampanjsida” på vskfotboll.nu som man kommer till direkt när man går till sajten med en affish och biljettlänk
3: Sänk priset fram till en vecka innan matchstart. Ta 150:- på sittplats och 100 på ståplats om man köper biljetter senast 23 april! Folk ger folk. Många sålda biljetter långt innan har många fördelar.
4: Satsa en större peng på marknadsföring. Sociala medier, reklampelare på Erikslund etc. Alla i Västmanland ska veta att matchen spelas! Satsas det 40 000:- på marknadsföring räcker det med att runt 250 extra åskådare betalar entré. Marknadsföringen kommer återbetala sig!
5: Ta hjälp av supportergrupperingar och inofficiella nyhetsorgan likt Anno för att sprida budskap, evenemang med mera. Vi hjälper mer än gärna till, vilket säkerligen flera andra också gör.
Förhoppningsvis gör en sån publikmatch att VSK kan rida på vågen, få lite mer självförtroende och bli lite bättre på att ta hjälp, och ha något vi kan bygga vidare på för att se till att premiärsiffran var en udda fågel.
Långsiktigt
Tillsätt en arbetsgrupp, ta med några från styrelsen, några representanter från typisk ”sittplatspublik”, några typiska supportrar och kolla långsiktigt på vägar framåt. Hur ska vi få VSK så hett att folk köar för att köpa biljetter? Påbörja redan nu. Hitta nya sätt och nya vägar och tänk utanför befintliga ramar. Möjligheten till att ha höga publiksiffror finns, det handlar bara om att hitta vägarna dit. Varför inte ta hjälp av Mälardalens Universitet, med tillexempel ett examensarbete inom just detta.
DU HAR VÄL INTE MISSAT
I fråga om stabilitet kan insatsen sammanfattas som säsongens främsta.
Seger över Vetlanda men vissa försvarsproblem består
Årets Annospelare: Marcus Linday