Om mindre än två veckor är det hemmapremiär men VSK tycks ha fokus på allt annat än att marknadsföra det som faktiskt ger intäkter. Var och varannan dag ser vi inlägg om hur stort bortaföljet ska bli mot Örebro, vilket är roligt men inga intäkter till klubben.
Bortakortet marknadsfördes knappt och när senast såg ni ett inlägg om att säsongskort eller en barometer på antalet sålda säsongskort? Även om VSK slog publikrekordet två år i rad totalt så har det en grund i antingen att man vann Superettan och att man sedemera spelade i Allsvenskan, inte för att man var duktiga på marknadsföring av matcherna.
Utmaningen är att jag ser samma tendens som förra året, fokus ligger på seriepremiären än att få folk till egna hemmapremiären. Jag bombades av inlägg att ta sig till Friends arena men knappt något för att köpa biljett till premiären hemma mot Elfsborg. Nu blev det tillslut 7000 åskådare, men då var en del tillresta elfsborgare och VSK sektionerna var inte slutsålda. Jag är faktiskt inte så himla imponerad av den ökningen mot var VSK varit tidigare.
Här är vad hemmapremiären haft sen 2004.

Efter pandemin tycker jag VSK varit svaga på att skapa hajpen till hemmapremiären. Siffran 2023 var riktigt dålig med tanke på att laget ändå nämndes som ett av lagen som skulle kunna gå upp. Jag kan inte sett klubben ändrat ett dugg i strategi hur man ska få folk till arenan från 2023 till idag. För 2023 var ett misslyckande, 2024 var inte slutsålt och nu fortsätter man i samma spår hur man ska locka folk.
VSK borde utifrån de historiska siffrorna i Superettan lyckas locka 5000 till en premiär, utifrån det intresse som råder just nu kanske mer än så. Men det kommer också kräva ett mycket större engagemang från VSK än vad man hittills visat.
Varför kommer det då sig detta? Min hobby analys är att VSK 2019 innan pandemin bestod av helt andra personer än VSK 2023, på gott och ont. Det gick för många år emellan och man glömde bort vilket arbete det krävdes att faktiskt locka publik.
Även supporterleden gjorde ett mycket större jobb tidigare för att få folk till arenan. Det var mer ett koordinerat sammarbete med de engagerade supportrar och klubben för att skapa en hajp med små resurser. Det har försvunnit vilket är synd. Men med två veckor kvar tycker jag det ändå finns gott om tid att få rätsida på saker och ting.
Så här är några tips.
- Marknadsföring kostar, det är mer än bara att lägga ut inlägg på Facebook och X.
- Folk drar folk, det gäller att ha barometrar och locka folk att tidigt köpa biljett. Inte en enda barometer för varken säsongskort eller hemmapremiären har synts till.
- Flera andra klubbar kör lägre pris om du köper i god tid.
- Se till att det finns affischer på kansliet som supportrar kan hämta ut och sätta upp
- Se till att synas där folk rör sig, på staden och Erikslund. Sälj souvenirer!
- Engagera supporterleden, de behöver en knuff ibland men viktiga för att skapa en hajp. Blir det ens någon promenad från Torget?
- Försnack med Kalle Karlsson någon gång veckan innan hemmapremiären
- Skapa ett fb event och bjud in folk
Hemmapremiären är det viktigaste evenemanget på året! Det är tydligt att antalet åskådare i hemmapremiären har en direkt koppling till hur många som kommer på nästa hemmamatch. Två veckor kvar, det är dags att börja pusha hemmapremiären. Det är årets händelse och det är dags att VSK vaknar till liv! Hur många som åker till ÖSK borta är sekundärt.
//HL
Passa på och stöd de insamlingar som pågår:
Insamling till Minne av Peter Larsson
Stöd VSK Tifo inför hemmapremiären, Swish: 123 392 12 77
DU HAR VÄL INTE MISSAT
Seger för Grönvitt i genrepet
Så bra är VSK, lagdel för lagdel
Ska VSK vara favoriter?